2024 – Na styku dwóch światów
Na styku dwóch światów – artystyczna podróż przez dzieje malarstwa
Projekt zakłada przeprowadzenie edukacyjnych warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych wykorzystujących różnorodne formy artystyczne: malarstwo, teatr i sztuki wizualne.
Tematyka warsztatów obejmować będzie całą historię malarstwa od malowideł
naściennych po sztukę współczesną. Uczestników w style malarskie wprowadzą prezentacje obrazów w formie VR i warsztaty tworzenia obrazów z użyciem sztucznej inteligencji. Powstałe podczas warsztatów prace staną się częścią scenografii do
spektaklu multimedialnego zaplanowanego jako finał zadania i przeprowadzonego w formie performance, oraz przedstawione zostaną podczas towarzyszącej mu wystawy multimedialnej. Podobnie tzw. żywe obrazy przygotowane podczas zajęć teatralnych zaprezentowane zostaną podczas spektaklu a ukazujące je zdjęcia wykonane w technice 3D posłużą do wykonania wystawy i katalogu wystawy. Projekt realizowany będzie na terenie czterech miejscowości i zaangażuje uznanych w kraju i zagranicą artystów związanych z gminą Czarna.
Końcem czerwca w naszym ośrodku odbyły się warsztaty z 𝐀𝐈 (Artificial Intelligence) oraz prezentacje 𝐕𝐑. Spotkanie prowadzone przez 𝐌𝐚𝐭𝐞𝐮𝐬𝐳𝐚 𝐊𝐨𝐭𝐚 w ramach projektu NA STYKU dwóch światów było wprowadzeniem do artystycznych spotkań ze sztuką, które odbędą się w drugiej połowie sierpnia.
Uczestnicy warsztatów zapoznali się z możliwościami, jakie niesie ze sobą praca ze sztuczną inteligencją. Rozmawiając o najbardziej znanych dziełach malarstwa w historii ludzkości, wspólnie wygenerowaliśmy wybrane obrazy, Najbardziej jednak zainteresowanie wzbudziło generowanie obrazów według poleceń samych uczestników. Pomysłem, który wzbudził najwięcej emocji było stworzenie obrazu, przedstawiającego polską reprezentację jako zwycięzcę EURO 2024 !
Plenery prowadzi łańcucka artystka Nina Zielińska – Krudysz.
Pierwszy plener artystyczny – OGRÓD WYOBRAŹNI
Pośród kwiatów i krzewów, w pięknym parku MB Jagodnej w Medyni Łańcuckiej odbył się pierwszy plener artystyczny, inspirowany twórczością Gustava Klimta.
Tematem spotkania był „ogród wyobraźni”. Uczestnicy stworzyli prace w technice pasteli z wykorzystaniem doklejanych elementów dekoracyjnych w kolorze złota i srebra, tak jak to robił Klimt. Powstały obrazy, które pokazują jak piękną i kolorową wyobraźnię mają dzieci.
—————————————————————————————————————
Drugi plener artystyczny – BURZYMY PORZĄDEK ŚWIATA
W ogrodzie Centrum Opiekuńczo – Mieszkalnego w Woli Małej odbył się drugi z czterech zaplanowanych w ramach projektu NA STYKU dwóch światów plenerów artystycznych.
Tematem przewodnim pleneru był surrealizm. Uczestnicy poznali postać i twórczość najbardziej znanego surrealisty czyli Salvadora Dali. Dowiedzieli się tez wiele o jego często kontrowersyjnych pomysłach oraz dokonaniach, np. że jest twórcą loga do znanych lizaków Chupa Chups.
—————————————————————————————————————
Trzeci plener artystyczny – SZTUKA ZIEMI
W czwartek 1 sierpnia na stadionie sportowym w Zalesiu miał miejsce trzeci z całego cyklu zaplanowanych w ramach projektu artystycznych plenerów, prowadzonych przez Ninę Zielińską – Krudysz.
Plener inspirowany był sztuką Land Art – SZTUKA ZIEMI. Uczestnicy do pracy wykorzystali materiały czerpane z natury. Dlatego na początku czekała nas wycieczka do sąsiadującego lasu. Po zebraniu „skarbów” jakimi obdarza nas natura, przystąpiliśmy do tworzenia pięknych prac. Ponieważ pogoda spłatała nam niezłego figla, prace kończyliśmy już budynku przy stadionie. Mimo tego zadowolenie uczestników i duma z pięknych dzieł była ogromna 😀
—————————————————————————————————————
Czwarty plener artystyczny – SZTUKA ZIEMI
W czwartek 8 sierpnia przy lesie w Czarnej zorganizowany został ostatni z czterech plenerów realizowanych w ramach projektu „𝐍𝐚 𝐬𝐭𝐲𝐤𝐮 𝐝𝐰𝐨́𝐜𝐡 𝐬́𝐰𝐢𝐚𝐭𝐨́𝐰 – 𝐚𝐫𝐭𝐲𝐬𝐭𝐲𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐩𝐨𝐝𝐫𝐨́𝐳̇ 𝐩𝐫𝐳𝐞𝐳 𝐝𝐳𝐢𝐞𝐣𝐞 𝐦𝐚𝐥𝐚𝐫𝐬𝐭𝐰𝐚”.
Niewyczerpaną inspirację stanowiła sztuka Land –Art. Plener dał uczestnikom nowe spojrzenie na otaczający nas świat i zawarte w nim piękno. W harmonii z naturą i pielęgnując szacunek dla przyrody, uczestnicy tworzyli niepowtarzalne kompozycje z tego co zebrali podczas wyjścia do lasu: gałązek, suchych liści, ziemi czy piór zgubionych przez ptaki. Powstałe prace będzie można podziwiać podczas wystawy planowanej jesienią.
Dziękujemy Kołu Łowieckiemu Klub Myśliwych „Diana” w Łańcucie za udostępnienie miejsca na realizację pleneru – zadaszonych stolików i ławeczek a także dostępu do wody.
𝑷𝒊𝒆𝒓𝒘𝒔𝒛𝒆 𝒘𝒂𝒓𝒔𝒛𝒕𝒂𝒕𝒚 𝒂𝒓𝒕𝒚𝒔𝒕𝒚𝒄𝒛𝒏𝒆 𝒛 𝑩𝒂𝒓𝒕𝒐𝒔𝒛𝒆𝒎 𝑵𝒂𝒍𝒆𝒑𝒂̨ – Krzemienica
Przez cztery dni w Ośrodek Kultury w Krzemienicy dzieci tworzyły prace inspirując się malarstwem okresu renesansu i baroku.
dzień spędziliśmy w plenerze. Było to konieczne ze względu wybraną technikę malarską – 𝒄𝒚𝒋𝒂𝒏𝒐𝒕𝒚𝒑𝒊𝒆̨, a więc obrazy malowane słońcem. Wykorzystaliśmy elementy negatywów obrazów wielkich mistrzów, oraz elementy roślinne, jak np. trawy znalezione w ogrodzie. Kompozycje ułożone na płócienkach nasączonych odczynnikami chemicznymi wystawiane były na działanie promieni słonecznych. Po kilku minutach naświetlania prace były dokładnie płukane i suszone. Efekt przypomina negatywy zdjęć w odcieniach koloru niebieskiego.
dzień przyniósł tematykę masek weneckich. Przy wykorzystaniu techniki 𝒅𝒆𝒄𝒐𝒖𝒑𝒂𝒈𝒆, farb i materiałów dekoracyjnych, tworzone były niezwykłe elementy charakteryzacji.
Inspiracją dnia warsztatów były prace 𝑮𝒊𝒖𝒔𝒆𝒑𝒑𝒆 𝑨𝒓𝒄𝒊𝒎𝒃𝒐𝒍𝒅𝒐 – włoskiego malarza renesansowego, który zyskał sławę dzięki groteskowym i symbolicznym obrazom, na których elementy martwej natury, m.in. owoce, warzywa, kwiaty, zwierzęta i przedmioty ułożone są w obraz twarzy, postaci lub sceny. Podobnie jak Salwador Dali i inni surrealiści w latach 30 XX wieku, nasi uczestnicy czerpali z jego sztuki pomysły na własne dzieła, tworząc popiersia fantastycznych postaci.
Efektownym podsumowaniem był dzień warsztatów, podczas którego dzieci poznały graficzną technikę 𝒎𝒐𝒏𝒐𝒕𝒚𝒑𝒊𝒊, należącą do druku płaskiego. Wynalezienie monotypii przypisuje się włoskiemu malarzowi Giovanni Benedetto Castiglione. Druk zrewolucjonizował sztuki plastyczne. Od jego wynalezienia artysta mógł powielać swoje dzieła. Wykształciły się różne techniki druku artystycznego. Nasi młodzi projektowi artyści poznali technikę wykonywania szkiców graficznych, które mogły być retuszowane i podmalowywane farbami olejnymi, stosowaną już od XVII w. Posługując się nią, stworzyli mapę własnej okolicy i wykonali wielobarwne odbitki monotypiczne.
….może będzie na niej kościół w Krzemienicy
Prace będziecie mogli podziwiać podczas wystawy podsumowującej warsztaty. Staną się także elementem scenografii wydarzenia multimedialnego. Jesień zapowiada się ciekawie
Dziękujemy Panu Józefowi Pelcowi za udostępnienie ogrodu i niezmienną życzliwość dla naszych kulturalnych projektów
Fot. M. Kot/J. Superson/A. Socha
𝐃𝐫𝐮𝐠𝐢𝐞 𝐰𝐚𝐫𝐬𝐳𝐭𝐚𝐭𝐲 𝐚𝐫𝐭y𝐬𝐭𝐲𝐜𝐳𝐧𝐞 𝐳 𝐁𝐚𝐫𝐭𝐨𝐬𝐳𝐞𝐦 𝐍𝐚𝐥𝐞𝐩𝐚̨ – 𝐖𝐨𝐥𝐚 𝐌𝐚ł𝐚
Tematyką warsztatów artystycznych w Woli Małej był najwcześniejszy okres malarstwa w dziejach świata – 𝐩𝐫𝐞𝐡𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐢𝐚. 👉Najstarsze znane okazy malarstwa jaskiniowego pochodzą sprzed około 40 tysięcy lat z Indii.
👉W Europie najbardziej znanym miejscem odkrycia dział sztuki prehistorycznej jest jaskinia Lascaux mieszcząca się w Akwitanii, południowo – zachodniej części Francji. Znajdujący się tam zespół malowideł datuje się na okres 17–15 tys. lat p.n.e.
👉Nieco „młodsze” są malowidła odkryte w jaskini Altamira w Hiszpanii datowane na około 13 tysięcy lat p.n.e.
👉Obrazy naskalne tworzono z użyciem naturalnych barwników. Czerń uzyskiwano z węgla drzewnego a czerwień, żółć i purpurę ze związków żelaza, głównie ochry. Farbki nakładano palcami lub pędzlami wykonanymi z włosia lub mchu.
👉Rysunki i ryty naskalne przedstawiają głównie zwierzęta: żubry jelenie, sarny, koziorożce i konie.
👉Sztuka prehistoryczna zachwyca barwami i detalami, świadczy także o kunszcie pierwszych artystów.
W tej tematyce przez kolejne dni warsztatów pod okiem artysty Bartosza Nalepy powstawały prace wykonywane w różnorodnych technikach. 𝐔𝐜𝐳𝐞𝐬𝐭𝐧𝐢𝐜𝐲 𝐭𝐰𝐨𝐫𝐳𝐲𝐥𝐢 𝐩𝐫𝐚𝐜𝐞 𝐳 𝐮𝐳̇𝐲𝐜𝐢𝐞𝐦 𝐰𝐞̨𝐠𝐥𝐚, 𝐤𝐫𝐞𝐝𝐲, 𝐩𝐚𝐬𝐭𝐞𝐥𝐢 𝐢 𝐭𝐮𝐬𝐳𝐮. 𝐖𝐜𝐢𝐞𝐥𝐢𝐥𝐢 𝐬𝐢𝐞̨ 𝐰 𝐫𝐨𝐥𝐞̨ 𝐩𝐫𝐞𝐡𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐲𝐜𝐳𝐧𝐲𝐜𝐡 𝐠𝐫𝐚𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐫𝐳𝐲, 𝐭𝐰𝐨𝐫𝐳𝐚̨𝐜𝐲𝐜𝐡 𝐰𝐬𝐩𝐨́𝐥𝐧𝐲 𝐨𝐛𝐫𝐚𝐳 𝐳 𝐮𝐳̇𝐲𝐜𝐢𝐞𝐦 𝐟𝐚𝐫𝐛 𝐰 𝐬𝐩𝐫𝐚𝐲𝐮, 𝐫𝐨𝐬́𝐥𝐢𝐧 𝐢 𝐬𝐳𝐚𝐛𝐥𝐨𝐧𝐨́𝐰. Nawiązując do dawnych materiałów wykorzystywali także medyńską glinę, która posłużyła im do wykonywania form. Nanosząc tusz lipowym patyczkiem na pogniecionym szarym papierze, prowadząc rysik kredy, czekając na „wywołanie” roślinnej kompozycji na światłoczułym podłożu, czy tworząc w wyobraźni fantastyczne dawne zwierzęta, uczestnicy pochylali się nad każdą tworzoną pracą jakby byli pierwszymi twórcami i odkrywcami sztuki. Zapewne dlatego tyle na powstałych pracach śladów odbitych dłoni.
Zobaczcie sami jakie fascynujące dzieła powstały z inspiracji prehistorią.
——————————————————————————————————————————–
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem wydarzenie jest Województwo Podkarpackie.