2024 – Na styku dwóch światów
Na styku dwóch światów – artystyczna podróż przez dzieje malarstwa
Celem projektu była edukacja artystyczna dzieci, młodzieży i dorosłych podczas edukacyjnych warsztatów obejmujących sztuki wizualne, plastyczne i teatralne. Proces edukacyjny prowadzony był wielowymiarowo. Rozpoczął się w czerwcu podczas zajęć z Mateuszem Kotem, który przygotował wizualizacje czterech okresów w dziejach malarstwa. Używając okularów Google, dzieci i młodzież przenosili się w dany okres malarstwa poznając jego cechy charakterystyczne. To wprowadzenie było wstępem do warsztatów tworzenia obrazów z użyciem algorytmów AI. Uczestnicy opisywali prezentowany na ekranie obraz, co umożliwiało szczegółowe poznanie dzieła. Na podstawie opisu sztuczna inteligencja generowała cztery obrazy. Rezultaty tego procesu „tworzenia” obrazów skłaniały do dyskusji nad poszczególnymi częściami dzieła, szukano celniejszych opisów, wchodząc w szczegóły i wywoływane w widzu emocje. Warsztaty z AI były doskonałym przygotowaniem do warsztatów artystycznych prowadzonych przez Bartosza Nalepę. Czterodniowe zajęcia realizowane były w ośrodkach w: Krzemienicy, Czarnej, Zalesiu i Woli Małej. Podczas zajęć wykorzystano ponad 20 technik plastycznych, między innymi: puring, graffiti, cyjanotypię, malarstwo fluorescencyjne, rysunek kredą, frotaż, kolaż, odbitki roślinne, malowanie kolorowymi tuszami alkoholowymi, tuszami czarnymi, farbami akrylowymi, rysunek węglem, odciski i rzeźba w glinie, odlewy gipsowe, wydrapywankę, batik, monotypię i inne. Techniki te wykorzystywane były do tworzenia prac odzwierciedlających dany okres w malarstwie: prehistorię, starożytność/średniowiecze, renesans/barok i współczesność. Plenery prowadzone przez Ninę Zielińską – Krudysz inspirowane były twórczością Salvadora Dali, Gustava Klimta i sztuki Land art. Dzieci i młodzież uczestniczący w plenerach zaznajomili się z postaciami malarzy i ich dorobkiem artystycznym. Przybliżane były współczesne formy sztuki jak wspomniany Land art, który przybiera różnorodne formy, od małych po znacznych rozmiarów instalacje. Plenery uczyły czerpania inspiracji z otaczającego nas świata, tworzenia kompozycji i realizacji własnych pomysłów twórczych. Edukacja dotycząca dzieł malarskich wprowadzona została także podczas warsztatów teatralnych, kiedy uczestniczki brały udział w procesie wybierania obrazów, które miały zaistnieć w opowieści jaką było multimedialne przedstawienie. Niecodziennym podkreśleniem zaprezentowanego na scenie spektaklu był mapping, realizowany na siatce zawieszonej z przodu sceny oraz performatywne techniki wizualizacji analogowych realizowane na żywo w tle, z wykorzystaniem efektów dźwiękowych i świetlnych. Istotnym elementem zadania była również multimedialna wystawa zorganizowana w kilku pomieszczeniach, holach i klatkach schodowych Ośrodka Kultury w Krzemienicy. Prezentowała prace w sposób podkreślający technikę i wykorzystywała nowoczesne możliwości ekspozycji. Wzbogacona została informacjami z wygenerowanymi kodami QR odsyłającymi do stron w Internecie dotyczących malarstwa, twórców i technik artystycznych, którymi dane prace były inspirowane. Stanowiło to kolejną, niestandardową formę prowadzonej edukacji. Ponadto na czterech monitorach prezentowane były: obrazy wygenerowane podczas warsztatów z użyciem AI, zmapowane ujęcia układów teatralnych prezentujących żywe obrazy, wywiady z dziećmi uczestniczącymi w warsztatach i dzieła wielkich mistrzów malarstwa. Przestrzenne prace wykonane w technice land art, oraz ujęcia układów teatralnych prezentujących obrazy, przedstawione zostały w postaci zdjęć anaglifowych na dużym ekranie (wykorzystano rzutnik do projekcji tylnej) i można je było oglądać przez okulary 3D. Zastosowano także podświetlanie światłem ultrafioletowym prac malowanych farbami fluorescencyjnymi. Niezwykłym doświadczeniem był także prezentowany w zaciemnionej sali mapping na zdobionych styropianowych głowach, wykonanych podczas warsztatów. Było to nagranie twarzy i głosów dzieci, które opowiadały o projekcie i wystawie, zmapowane na „głowy”. Wydany został również katalog wystawowy zawierający zdjęcia anaglifowe przestrzennych prac oraz układów teatralnych prezentujących żywe obrazy stworzone przez uczestniczki warsztatów. Z realizacji zadania został przygotowany film w formie making off, a multimedialny spektakl teatralny został nagrany w celu dokumentacji i dalszej promocji zadania. Wystawa była otwarta dla zwiedzających do 30 listopada. Umożliwiło to przybliżenie efektów projektu „Na styku dwóch światów…” uczestnikom wydarzeń i uroczystości, które w tym czasie odbyły się w ośrodku, a także dzieci i rodziców wielu realizowanych na co dzień zajęć czy spotkań. Udział w zajęciach plastycznych pozwolił dzieciom i młodzieży zdobyć wiedzę i rozwinąć kreatywność dzięki tworzeniu prac z użyciem różnorodnych technik i materiałów. Dla osób starszych i niepełnosprawnych (podopieczni COM w Woli Małej) stanowił szansę twórczego spędzenia wolnego czasu. Kobiety zdobyły doświadczenie w zakresie ruchu scenicznego, świadomości swojego ciała, interakcji z innymi na scenie i wspólnie stworzyły spektakl przedstawiający historie malarstwa, w którym zaistniały żywe obrazy: malarstwo naskalne z jaskini w Lascaux we Francji, „Trzy gracje” Rafaela Santi, „Wiosna” Sandro Botticelliego, „Taniec” Henriego Matisse, „Sien” Wincenta van Gogha i „Krzyk” Edvarda Muncha. Wszyscy uczestnicy jak i odbiorcy otrzymali wiedzę i całościowe spojrzenie na historię malarstwa i mistrzów, którzy zapisali się na jej kartach. Podsumowując, wszystkie cele i rezultaty zadania zostały zrealizowane, a wskaźniki wskazane we wniosku – osiągnięte. Zorganizowane zostały 4 warsztaty tworzenia obrazów z użyciem AI, 4 cykle warsztatów artystycznych, 4 plenery i warsztaty teatralne, a także wystawa i spektakl multimedialny. W warsztatach uczestniczyły 122 osoby.


W dniach 25 i 26 czerwca w Ośrodkach Kultury w Krzemienicy, Woli Małej, Czarnej i Zalesiu realizowane były warsztaty z 𝐀𝐈 (Artificial Intelligence) oraz prezentacje 𝐕𝐑. Spotkanie prowadzone przez 𝐌𝐚𝐭𝐞𝐮𝐬𝐳𝐚 𝐊𝐨𝐭𝐚 w ramach projektu NA STYKU dwóch światów było wprowadzeniem do artystycznych spotkań ze sztuką, które zaplanowane zostały na okres wakacyjny.
Uczestnicy opisywali prezentowane na ekranie wybrane obrazy, co umożliwiało szczegółowe poznanie dzieła. Na podstawie opisu sztuczna inteligencja generowała cztery propozycje obrazów. Rezultaty tego procesu „tworzenia” skłaniały do dyskusji nad poszczególnymi częściami dzieła, szukano celniejszych opisów, wchodząc w szczegóły i wywoływane w widzu emocje. Uczestnicy warsztatów zapoznali się z możliwościami, jakie niesie ze sobą praca ze sztuczną inteligencją i mieli możliwość wirtualnego przeniesienia się do czterech okresów w dziejach malarstwa dzięki przygotowanym wizualizacjom VR prezentowanym z wykorzystaniem okularów google.
W ramach projektu zrealizowane zostały 4 plenery prowadzone przez łańcucką artystkę Ninę Zielińską –Krudysz. Pierwszy odbył się 30 czerwca w Medyni Łańcuckiej na terenie Parku MB Jagodnej, kolejne 3 lipca w ogrodzie COM w Woli Małej położonego obok malowniczych starorzeczy rzeki Wisłok, 1 sierpnia na stadionie sportowym w Zalesiu, położonym bezpośrednio obok lasu oraz 8 sierpnia w Czarnej na terenie położonym obok lasu i zabytkowej leśniczówki dawnej Ordynacji Potockich. Warsztaty uczyły czerpania inspiracji z otaczającego nas świata, tworzenia kompozycji i realizacji własnych pomysłów twórczych.
Pierwszy plener artystyczny – OGRÓD WYOBRAŹNI
Pośród kwiatów i krzewów, w pięknym parku MB Jagodnej w Medyni Łańcuckiej odbył się pierwszy plener artystyczny, inspirowany twórczością Gustava Klimta.
Tematem spotkania był „ogród wyobraźni”. Uczestnicy stworzyli prace w technice pasteli z wykorzystaniem doklejanych elementów dekoracyjnych w kolorze złota i srebra, tak jak to robił Klimt. Powstały obrazy, które pokazują jak piękną i kolorową wyobraźnię mają dzieci.
———————————————————————————–
Drugi plener artystyczny – BURZYMY PORZĄDEK ŚWIATA
W ogrodzie Centrum Opiekuńczo – Mieszkalnego w Woli Małej odbył się drugi z czterech zaplanowanych w ramach projektu NA STYKU dwóch światów plenerów artystycznych.
Tematem przewodnim pleneru był surrealizm. Uczestnicy poznali postać i twórczość najbardziej znanego surrealisty czyli Salvadora Dali. Dowiedzieli się tez wiele o jego często kontrowersyjnych pomysłach oraz dokonaniach, np. że jest twórcą loga do znanych lizaków Chupa Chups.
———————————————————————————–
Trzeci plener artystyczny – SZTUKA ZIEMI
W czwartek 1 sierpnia na stadionie sportowym w Zalesiu miał miejsce trzeci z całego cyklu zaplanowanych w ramach projektu artystycznych plenerów, prowadzonych przez Ninę Zielińską – Krudysz.
Plener inspirowany był sztuką Land Art – SZTUKA ZIEMI. Uczestnicy do pracy wykorzystali materiały czerpane z natury. Dlatego na początku czekała nas wycieczka do sąsiadującego lasu. Po zebraniu „skarbów” jakimi obdarza nas natura, przystąpiliśmy do tworzenia pięknych prac. Ponieważ pogoda spłatała nam niezłego figla, prace kończyliśmy już budynku przy stadionie. Mimo tego zadowolenie uczestników i duma z pięknych dzieł była ogromna 😀
———————————————————————————–
Czwarty plener artystyczny – SZTUKA ZIEMI
W czwartek 8 sierpnia przy lesie w Czarnej zorganizowany został ostatni z czterech plenerów realizowanych w ramach projektu „𝐍𝐚 𝐬𝐭𝐲𝐤𝐮 𝐝𝐰𝐨́𝐜𝐡 𝐬́𝐰𝐢𝐚𝐭𝐨́𝐰 – 𝐚𝐫𝐭𝐲𝐬𝐭𝐲𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐩𝐨𝐝𝐫𝐨́𝐳̇ 𝐩𝐫𝐳𝐞𝐳 𝐝𝐳𝐢𝐞𝐣𝐞 𝐦𝐚𝐥𝐚𝐫𝐬𝐭𝐰𝐚”.
Niewyczerpaną inspirację stanowiła sztuka Land –Art. Plener dał uczestnikom nowe spojrzenie na otaczający nas świat i zawarte w nim piękno. W harmonii z naturą i pielęgnując szacunek dla przyrody, uczestnicy tworzyli niepowtarzalne kompozycje z tego co zebrali podczas wyjścia do lasu: gałązek, suchych liści, ziemi czy piór zgubionych przez ptaki. Powstałe prace będzie można podziwiać podczas wystawy planowanej jesienią.
Dziękujemy Kołu Łowieckiemu Klub Myśliwych „Diana” w Łańcucie za udostępnienie miejsca na realizację pleneru – zadaszonych stolików i ławeczek a także dostępu do wody.
Prowadzone przez artystę Bartosza Nalepę czterodniowe warsztaty, realizowane były w ośrodkach w:
Krzemienicy (22-25 lipca), Woli Małej (29 lipca -1 sierpnia), Czarnej (19- 22 sierpnia) i Zalesiu (26-29 sierpnia).
Podczas zajęć wykorzystano ponad 20 technik plastycznych, między innymi: puring, graffiti, cyjanotypię, malarstwo fluorescencyjne, rysunek kredą, frotaż, kolaż, odbitki roślinne, malowanie kolorowymi tuszami alkoholowymi, tuszami czarnymi, farbami akrylowymi, rysunek węglem, odciski i rzeźba w glinie, odlewy gipsowe, wydrapywankę, batik, monotypię i inne. Techniki te wykorzystywane były do tworzenia prac odzwierciedlających dany okres w malarstwie: prehistorię, starożytność/średniowiecze, renesans/barok i współczesność.
Pierwsze 𝐰𝐚𝐫𝐬𝐳𝐭𝐚𝐭𝐲 𝐚𝐫𝐭y𝐬𝐭𝐲𝐜𝐳𝐧𝐞 𝐳 𝐁𝐚𝐫𝐭𝐨𝐬𝐳𝐞𝐦 𝐍𝐚𝐥𝐞𝐩𝐚̨ – Krzemienica
Trzecie 𝐰𝐚𝐫𝐬𝐳𝐭𝐚𝐭𝐲 𝐚𝐫𝐭y𝐬𝐭𝐲𝐜𝐳𝐧𝐞 𝐳 𝐁𝐚𝐫𝐭𝐨𝐬𝐳𝐞𝐦 𝐍𝐚𝐥𝐞𝐩𝐚̨ – Czarna
Czwarte 𝐰𝐚𝐫𝐬𝐳𝐭𝐚𝐭𝐲 𝐚𝐫𝐭y𝐬𝐭𝐲𝐜𝐳𝐧𝐞 𝐳 𝐁𝐚𝐫𝐭𝐨𝐬𝐳𝐞𝐦 𝐍𝐚𝐥𝐞𝐩𝐚̨ – Zalesie
„Każdemu twórczemu procesowi towarzyszy pewna myśl, która wyprzedza stworzenie, ale co dość oczywiste, sama w sobie nim nie jest. Pomysł musi się urzeczywistnić jako byt w materii, która często staje do niego okoniem, trzeba się nagle oswajać w umiejętnościach, które nie przystają do tego co chcieliśmy przekazać, pędzel napotyka opór płótna, idea się wypacza, ręka zbacza a obraz nabiera nowej jakości odbiegając od pierwotnego zamysłu. To tam właśnie powstaje sztuka, na styku tych dwóch światów, sceny wewnętrznej idei i zewnętrza. Bogactwo duchowe doświadczane z chwilą otwarcia się na to, co jeden z mistyków i filozofów średniowiecza Mistrz Ekhart, określił Boskim pierwiastkiem tworzenia, a dziś jesteśmy skłonni nazywać intuicją, pozwala sięgać dalej, przekraczać oswojone granice i odkrywać nowe światy, jakich istnienia nawet nie przeczuwaliśmy.”
Tak o procesie rodzenia się sztuki mówi Bartosz Nalepa – kurator wystawy, której wernisaż odbył się 26 października w Ośrodku Kultury w Krzemienicy. Wystawa prezentująca efekty warsztatów artystycznych prowadzonych przez samego artystę, a także warsztatów i plenerów malarskich prowadzonych przez Ninę Zielińską – Krudysz oraz Mateusza Kota zaskoczyła obecnych swoją niebanalną formą. Prace 122 uczestników spotkań – młodych, niczym nie skrępowanych artystów, zostały zaprezentowane z użyciem światła i dźwięku, od animacji 3D, artwideo po tradycyjne formy ekspozycji.
Wernisaż poprzedził spektakl multimedialny w formie performance z elementami mappingu scenicznego, pantomimy i żywych obrazów, przygotowany i wspólnie wyreżyserowany przez Natalię Kozę, Bartosza Nalepę i Jakuba Hadera. Był to niemal mistyczny pokaz kobiecej siły i momentu wyzwolenia, prezentujący jednocześnie interpretacje jednych z najważniejszych obrazów w dziejach sztuki.
Ten niesamowity wieczór był podsumowaniem projektu „Na styku dwóch światów – artystyczna podróż przez dzieje malarstwa”, realizowanym przez GOKiR w Czarnej od maja 2024. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem wydarzenie było Województwo Podkarpackie.
Materiał dźwiękowy z Polskiego Radia Rzeszów – red. Małgorzata Iwanicka – podsumowanie









